Leadit Fitness logo

Een gebruiksvriendelijke online chatbot

Waarom je een gebruiksvriendelijke chatbot nodig hebt?

Tegenwoordig kom je steeds vaker in aanraking met chatbots bij websites en webshops. Heb je je ooit afgevraagd waarom ze zo populair zijn? Nou, dat komt doordat chatbots geweldig zijn in het verbeteren van klantenservice en het automatiseren van interne processen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de tool ChatGPT. Maar wat maakt deze chatbots nou zo handig?

Wat is een online chatbot?

Een online chatbot is eigenlijk een soort digitale gesprekspartner die als een soort service voor je klaarstaat. Best handig, toch? Het woord zegt het zelf al: het is een combinatie van ‘chat’ en ‘robot’. Dus, stel je eens voor dat je met een superslimme computer prater aan het communiceren bent. Maar wat de chatbot nou echt interessant maakt, is dat hij steeds slimmer wordt na elk gesprek. Hoe kan dat? Door middel van machine learning.

Elk gesprek met de chatbot is eigenlijk een les voor hem. En het doel hierbij? Zo menselijk mogelijk klinken. Maar een chatbot is niet alleen slim, maar ook een handige marketingtool!

De redenen van het gebruik van een chatbot

Maar waarom heb je een chatbot nodig? Ten eerste, om jouw ervaring als klant een flinke upgrade te geven. Die chatbots zijn namelijk als een soort snelle live chat service die altijd paraat staat. Ze hebben geen vakantie, geen lunchpauzes en werken niet van 9 tot 5 maar gewoon de hele dag. Super handig als je het mij vraagt! Met hun talent om onze taal en context te begrijpen, kunnen ze vragen snel en juist beantwoorden.

En dan heb je nog een andere reden: door menselijke taken te optimaliseren kan je je kosten optimaliseren. De chatbots kunnen namelijk supersnel informatie doorzoeken en antwoorden vinden. Dit maakt het werk veel sneller en efficiënter. Daarnaast vragen ze ook geen salaris ;)!

Voordelen van een chatbot

In de steeds digitalere wereld van vandaag worden chatbots als onmisbare tools beschouwd, en niet zonder reden. Hieronder vind je een aantal voorbeelden die slechts het topje van de ijsberg vormen als het gaat om de voordelen van chatbots voor jouw onderneming.

1. Je bent beter bereikbaar

Met een chatbot wordt je bedrijf een soort nachtuil. Namelijk altijd wakker en altijd beschikbaar! Super handig, vooral als je een internationale business hebt met klanten uit andere tijdzones. Ook door de chatbot hoeven jouw klanten niet meer in die eindeloze lange wachtrijen te staan. Want jouw chatbot kan met meerdere mensen tegelijk chatten, terwijl een medewerker maar een paar chats tegelijk kan doen. Dus, met een chatbot is jouw bedrijf altijd in de buurt voor je klanten.

2. Tijd besparen

Doordat een chatbot tot 40% van de klantvragen voor je kan afhandelen, houdt je team meer tijd over voor de lastigere vragen. Zo richt het team zich meer op de complexere zaken, zonder dat klanten ongeduldig worden door de lange wachttijden. De klanten met eenvoudige vragen worden snel geholpen door de chatbot, terwijl degenen die wat meer persoonlijke aandacht nodig hebben ook die speciale aandacht krijgen.

3. Tevredenheid verhogen van zowel je klanten als medewerkers

Een van de geweldige eigenschappen van onze chatbot is dat hij de klanttevredenheid enorm verhoogt. Waarom? Nou, de klantvragen worden meteen beantwoord zonder dat je uren hoeft te wachten. En zo heeft de chatbot ook geduld en blijft dus beleefd. Zelfs als dit de honderdste dezelfde vraag van de dag is.

Maar niet alleen je klanten zijn blij met die chatbot, want ook je medewerkers. Zij hoeven nu minder van die saaie routine klusjes te doen, zoals elke keer dezelfde vraag beantwoorden. Dus, ze hebben nu meer tijd over voor uitdagende taken en echt een stapje extra zetten voor de klanten die dat nodig hebben.

4. Je chatbot verzamelt data

Je chatbot onthoudt precies wat je klanten willen weten. En wat is hier het mooie van? Je kunt die informatie gebruiken om je website nóg beter te maken. Maar dat is niet alles, want je chatbot onthoudt ook wie er met hem kletst.

Staat een gebruiksvriendelijke chatbot op jouw verlanglijstje?

Krijg je vaak dezelfde vragen via je huidige contactformulier? Wij kunnen overwegen om een gebruiksvriendelijke chatbot op je website in te stellen om de meest gestelde vragen te beantwoorden. Zo bespaar je tijd die anders zou worden besteed aan het reageren op e-mails. Hierdoor kun jij je weer focussen op wat echt belangrijk is! Wil je meer informatie? Klik verder!

Wil jij een online chatbot voor je website?
Yes die wil ik!
  • Deze moet nog weg
    Vraag de gebruiksvriendelijke chatbot aan

    Vul onderstaand formulier in, dan nemen we contact met je op!

    Gebruiksvriendelijke chatbot aanvraag

Personal lead coach Milou