Voordelen van een chatbot
In de steeds digitalere wereld van vandaag worden chatbots als onmisbare tools beschouwd, en niet zonder reden. Hieronder vind je een aantal voorbeelden die slechts het topje van de ijsberg vormen als het gaat om de voordelen van chatbots voor jouw onderneming.
1. Je bent beter bereikbaar
Met een chatbot wordt je bedrijf een soort nachtuil. Namelijk altijd wakker en altijd beschikbaar! Super handig, vooral als je een internationale business hebt met klanten uit andere tijdzones. Ook door de chatbot hoeven jouw klanten niet meer in die eindeloze lange wachtrijen te staan. Want jouw chatbot kan met meerdere mensen tegelijk chatten, terwijl een medewerker maar een paar chats tegelijk kan doen. Dus, met een chatbot is jouw bedrijf altijd in de buurt voor je klanten.
2. Tijd besparen
Doordat een chatbot tot 40% van de klantvragen voor je kan afhandelen, houdt je team meer tijd over voor de lastigere vragen. Zo richt het team zich meer op de complexere zaken, zonder dat klanten ongeduldig worden door de lange wachttijden. De klanten met eenvoudige vragen worden snel geholpen door de chatbot, terwijl degenen die wat meer persoonlijke aandacht nodig hebben ook die speciale aandacht krijgen.
3. Tevredenheid verhogen van zowel je klanten als medewerkers
Een van de geweldige eigenschappen van onze chatbot is dat hij de klanttevredenheid enorm verhoogt. Waarom? Nou, de klantvragen worden meteen beantwoord zonder dat je uren hoeft te wachten. En zo heeft de chatbot ook geduld en blijft dus beleefd. Zelfs als dit de honderdste dezelfde vraag van de dag is.
Maar niet alleen je klanten zijn blij met die chatbot, want ook je medewerkers. Zij hoeven nu minder van die saaie routine klusjes te doen, zoals elke keer dezelfde vraag beantwoorden. Dus, ze hebben nu meer tijd over voor uitdagende taken en echt een stapje extra zetten voor de klanten die dat nodig hebben.
4. Je chatbot verzamelt data
Je chatbot onthoudt precies wat je klanten willen weten. En wat is hier het mooie van? Je kunt die informatie gebruiken om je website nóg beter te maken. Maar dat is niet alles, want je chatbot onthoudt ook wie er met hem kletst.