Leadit Fitness logo

Je bedrijf in topvorm door je eigen beeldmateriaal

Wat is eigen beeldmateriaal?

Heb je je ooit afgevraagd wat het woord “beeldmateriaal” eigenlijk betekent? Het is een combinatie van “beeld” en “materiaal”, en wanneer je het woord “eigen” toevoegt, ben je bezig met het samenstellen van je eigen visuele elementen en materiaal. In dit geval doen we dat voor een onderneming, met de focus op foto’s en video’s. Deze visuele elementen kun je op verschillende manieren inzetten, zoals op de website, in online marketing en offline marketing.

Waarom eigen beeldmateriaal cruciaal is voor online marketing

Steeds meer bedrijven erkennen het belang van eigen beeldmateriaal. Heb je weleens gemerkt dat er online nog vaak stockfoto’s worden gebruikt? Wat zou er gebeuren als je je eigen, unieke beeldmateriaal zou inzetten? Het geeft je website niet alleen een persoonlijkere uitstraling, maar ook een professionelere look. Dit zal uiteindelijk resulteren in meer verkeer naar je website en daardoor ook in meer conversies!

sportende mensen met high-five

Het creëren van hoogwaardig eigen beeldmateriaal

Tegenwoordig zijn er tal van methoden om je eigen beeldmateriaal te creëren. Denk aan het maken van beeldmateriaal met je telefoon, een camera gebruiken of het inhuren van een professionele fotograaf. Bij het vastleggen van foto’s en video’s is het altijd essentieel om zowel horizontaal als verticaal te denken. Op deze manier wordt je beeldmateriaal veelzijdiger en kan het op diverse manieren worden ingezet. Handig toch?

Het gebruik van eigen beeldmateriaal op verschillende platforms

Je eigen beeldmateriaal kun je op diverse online platforms inzetten. Daarom hebben wij voor jou dit hoofdstuk in verschillende onderdelen opgedeeld: social media, website en e-mail marketing.

Het gebruik van eigen beeldmateriaal op verschillende platforms

Je eigen beeldmateriaal kun je op diverse online platforms inzetten. Daarom hebben wij voor jou dit hoofdstuk in verschillende onderdelen opgedeeld: social media, website en e-mail marketing.

Sociale media

Heb je ooit opgemerkt hoe jouw eigen foto’s en video’s op social media zoals Instagram, Facebook en LinkedIn echt het verschil kunnen maken voor je bedrijf? Het gebruik van beeldmateriaal maakt het super makkelijk om jouw onderneming te laten opvallen tussen de berichten van vrienden. En laten we het hebben over video’s. Die gaan nog een stap verder, want bewegend beeld grijpt de aandacht van de kijker nog sneller. En wat dacht je van het bewerken van je foto’s en video’s? Wat creativiteit toevoegen, je logo erin verwerken of een pakkende “Call-to-action” erbij toevoegen. Deze kleine details kunnen het verschil voor je maken!

Website

Wist je dat jouw website eigenlijk het eerste is wat mensen zien van jouw onderneming? Het is belangrijk om meteen een sterke eerste indruk achter te laten, en eigen beeldmateriaal speelt daarbij een cruciale rol in het helder overbrengen van jouw boodschap. Of het nu gaat om pakkende afbeeldingen, boeiende video’s of andere creatieve illustraties, met deze visuele tips kun je ervoor zorgen dat jouw boodschap effectiever wordt gecommuniceerd en tegelijkertijd de gebruikerservaring verbeterd. Dit draagt bij aan het vasthouden van bezoekers en vergroot de kans op conversie.

E-mailmarketing

Je vraagt je vast af hoe je e-mailmarketing campagnes echt opvallend kunt maken. Nou, eigen beeldmateriaal is eigenlijk zo krachtig om de betrokkenheid van de mensen die jouw e-mails ontvangen, te vergroten. Visuele elementen in e-mails trekken de aandacht en dragen bij aan een effectievere overdracht van je boodschap. Hoe fijn zou het zijn als jouw eigen beeldmateriaal niet alleen interesse opwekt, maar hen ook aanmoedigt om die link aan te klikken? Dus, jouw eigen beeldmateriaal kan bijdragen aan het succes van jouw e-mailmarketing campagnes.

social media van leadit
Website van leadit
Emailmarketing op laptop

Optimaliseren van eigen beeldmateriaal voor SEO

Wist je dat het optimaliseren van jouw eigen beeldmateriaal voor SEO een super belangrijk ding is om ervoor te zorgen dat jouw website goed gevonden wordt en een hoge autoriteit score opbouwt in de ogen van Google? Hier volgen die handige tips die je meteen kunt uitproberen:

Tip 1: Alt-tekst voor afbeeldingen

Laten we even praten over iets wat misschien niet meteen bovenaan je to-do-lijstje staat: het toevoegen van alt-tekst bij je afbeeldingen. Dit kleine gebaar doet eigenlijk zowel zoekmachines als je klanten een groot plezier! Door een doordachte alt-tekst toe te voegen, maak je het makkelijker voor zoekmachines om te begrijpen waar jouw afbeelding over gaat. Tegelijkertijd geef je jouw klanten ook een duidelijke beschrijving. Hoe handig is dat? Dus, als je dan toch een alt-tekst schrijft, zorg er dan voor dat het zinvol en informatief is.

Tip 2: Bestandsgrootte en compressie

Zorg ervoor dat afbeeldingen altijd geoptimaliseerd zijn voor online gebruik! Wist je dat de grootte van je afbeeldingen invloed kan hebben op hoe snel je website laadt? En een trage website kan de gebruikerservaring behoorlijk verpesten. Je kunt echter eenvoudig bestanden verkleinen zonder concessies te doen aan de kwaliteit, dankzij handige afbeeldingscompressie tools. Dit komt zowel je bezoekers als zoekmachines ten goede, doordat je website sneller laadt.

Tip 3: Bestandsnaam

Heb je er ooit bij stilgestaan hoe belangrijk het is om goed na te denken over de naam die je aan je afbeeldingen geeft? Want ja, we kennen allemaal die generieke titels zoals “afbeelding001.jpg”. Maar wat als je in plaats daarvan voor iets zou gaan dat veel betekenisvoller is en de inhoud van de afbeelding weerspiegelt? Bijvoorbeeld, in plaats van “IMG12345.jpg” zou je kunnen kiezen voor “rode-sportauto-ferrari.jpg.” Hiermee faciliteer je een beter begrip en indexering door zoekmachines!

bestanden
Nu flitsend starten met klanten scoren?
Neem contact op met Ian
Personal lead coach Ian