Leadit Fitness logo

Dé fitnessmarketing trends voor 2024

Dé Fitnessmarketing trends voor 2024

In 2023 hebben we met z’n allen het marketinglandschap rondom leadgeneratie in de fitnesswereld behoorlijk zien veranderen. Waar je vroeger met een simpele advertentietekst en stockfoto nog makkelijk scoorde, is er nu wel wat meer voor nodig. Helaas maar waar. Deze trend zal zich in 2024 alleen nog maar verder doorzetten. In dit artikel zullen we alvast vooruitlopen op de ontwikkelingen zodat jij straks niet ineens achterloopt op de concurrentie. Doe er je voordeel mee!

1. User Generated Content gaat het verschil maken

In het tijdperk van digitalisering en transparantie neemt de kracht van User Generated Content (UGC) exponentieel toe. Consumenten vertrouwen vaak meer op de ervaringen en meningen van andere consumenten dan van advertenties. Voorbeelden hiervan zijn reviews en posts op sociale media.

Tip voor de fitnessondernemer: Moedig je leden aan om hun ervaringen te delen. Overweeg bijvoorbeeld een beloningsprogramma waarbij je iets gratis weggeeft, zoals een drankje of eiwitshake, wanneer iemand een post doet in de gym en jouw sportschool tagt.

2. Leadgeneratie buiten de gebaande paden

Traditionele platforms zoals Instagram en Facebook worden steeds duurder voor adverteren. Hierdoor is het cruciaal om voor jou leadgeneratie verder te kijken dan deze mainstream platformen. Wij hebben bijvoorbeeld met Snapchat laatst nieuwe goede resultaten behaald. En het mooie? Waar je op Facebook al snel 10,- kwijt bent om 1000 mensen te bereiken, kost je dit op bijvoorbeeld Snapchat vaak slechts 3,- tot 5,-. Het zou dus gek zijn om niet verder te gaan kijken!

3. Echt origineel beeldmateriaal wordt steeds belangrijker

De tijd van stockfoto’s is voorbij. Authenticiteit en originaliteit worden meer dan ooit gewaardeerd. Overweeg samenwerkingen met lokale fotografen of organiseer maandelijkse fotosessies met je leden. Consumenten kijken simpelweg door de stockfoto’s die ze al 1000 keer gezien hebben heen. In 2024 wordt het meer dan ooit belangrijk om je eigen identiteit te hebben en ook vooral te laten zien.

Extra tip voor de fitnessondernemer: Als je dan toch bezig bent, maak dan ook gelijk een aantal goede video’s. De kracht van video’s wordt namelijk nog steeds behoorlijk onderschat.

4. Tiktok mag niet meer over het hoofd worden gezien

Met de opkomst van korte, pakkende video’s is TikTok een platform dat niet genegeerd kan worden. De kracht zit hem in de eenvoud. Je video’s hoeven niet perfect te zijn; authenticiteit staat centraal. Denk aan uitlegvideo’s van oefeningen, rondleidingen in je gym, of recepten gericht op gezondheid.

Hoewel lokaal adverteren op TikTok nog niet mogelijk is, biedt het platform enorme organische groeikansen. En de best scorende video’s? Die kun je moeiteloos ook op andere platforms delen en er daar bijvoorbeeld wel mee adverteren.

5. Wees écht authentiek en laat het overal zien

Wat maakt jouw bedrijf nu echt uniek? Is dat bij jou ook de gratis sauna, zonnebank of unieke sfeer? Ja? Dan wordt het voor 2024 eens tijd dat jij gaat kijken naar waar je jezelf écht in kan onderscheiden.

Wij vragen fitnessondernemers vaak wat ze uniek maakt en waarom mensen voor hen zouden moeten kiezen in plaats van de concurrent. Vaak krijgen we dan de hierboven genoemde antwoorden te horen. Je raadt natuurlijk zelf ook al wel: dit is NIET uniek en authentiek.

Dus, fitnessondernemer: stop met elkaar napapegaaien en denk echt goed na over wat jou uniek maakt. En vooral, treed hiermee naar buiten. Dat is hoe je in 2024 het verschil kan maken in fitness marketing.

Hoe ga jij het verschil maken in 2024?

Als fitnessondernemer sta je nu voor de keuze: Ga je mee met deze trends of blijf je achter? De keuze is aan jou, maar onthoud: wie zich aanpast, floreert. Dus duik dieper, innoveer en maak van 2024 jouw jaar!

Benieuwd hoe jij in 2024 kan inspelen op deze trends? Doe dan nu de GRATIS marketingscan. Wij zullen dan samen kijken hoe jij in 2024 geen kans meer hoeft te missen!

Nu flitsend starten met klanten scoren?
Neem contact op met Ian
Personal lead coach Ian