Leadit Fitness logo

Beïnvloeden met het Von Restorff effect

In onze serie ‘Beïnvloeden met’ zoomen we in op een bewezen beïnvloedingsprincipe dat we bij Leadit met succes in onze marketing toepassen. Wie weet geeft het straks ook jouw marketingaanpak de power die je zoekt! In deze blog maak je kennis met het Von Restorff principe. Nog niet op de hoogte van dit fascinerende effect en hoe je het benut? Ontdek nu wat het inhoudt en hoe je het inzet om de marketingstrategie voor jouw sportschool of keten van fitnesscentra serieus te versterken.

Wat is het Von Restorff effect?

Het Von Restorff effect, ook bekend als het “isolerend effect,” is een intrigerend psychologisch fenomeen dat in 1933 werd ontdekt door de Duitse psychiater en kinderarts Hedwig von Restorff (1906–1962). Ze liet de deelnemers aan haar onderzoek een lijst met volkomen vergelijkbare items bekijken, plus één totaal ander object. Wat bleek: dat ene unieke object werd veel beter onthouden dan de rest.

Je kunt dus voorspellen dat mensen zich een opvallend object tussen allemaal vergelijkbare objecten duidelijk beter herinneren. De mate waarin je iets waardeert en je herinnert hangt er dus van af of het op een eigen plek staat of naast een alternatief. Dat geldt natuurlijk ook voor mensen die eventuele interesse in jouw sportschool hebben: je leads. Goed om te weten dus!

Overigens is anders zijn dan de rest niet altijd beter. Iets dat anders oogt, bijvoorbeeld een opvallende social media post temidden van talrijke andere gewone posts, wordt inderdaad beter in je geheugen opgenomen. Maar het is ook cruciaal om een kwalitatieve, waardevolle herinnering te bieden wil je echt positief opvallen in de massa.

Hoe profiteer je van het Von Restorff effect?

De actieve toepassing van het Von Restorff-effect is een belangrijk onderdeel van online marketing. Hieronder staan 3 online kanalen waar je dit bewezen effect kunt inzetten.

Ontwerp en lay-out van je website

Voor webdesign is het belangrijk om elementen op je website te laten opvallen. Gebruik kleuren, lettertypen en visuele elementen om essentiële knoppen, zoals call-to-action (CTA) knoppen en aanbiedingen te markeren. Zorg ervoor dat ze visueel contrasteren met de rest van de webpagina, zodat bezoekers meteen weten waar ze hun aandacht op moeten richten.

E-mailmarketing

Laat bij het verzenden van e-mails de belangrijkste boodschap van je sportschool duidelijk de aandacht trekken. Gebruik opvallende kopregels en visuele hiërarchie in je e-mails om de aandacht te leiden naar de informatie die je lezers moeten onthouden. Dit kan leiden tot een hogere doorklikratio (CTR) en conversie.

Social Media Marketing

In social media posts kun je het Von Restorff-effect benutten door opvallende visuals te gebruiken om je berichten te markeren. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen of video’s. Bovendien kan het gebruik van hashtags en pakkende koppen helpen om je content te laten opvallen in de lawine van posts die mensen dagelijks consumeren.

Het principe blijft voor elk marketingkanaal hetzelfde: maak gebruik van opvallende visuele en tekstuele elementen. Zo highlight je belangrijke informatie en zorg je dat je boodschap beter wordt opgepikt in de dagelijkse stortvloed van online content.

Het Von Restorff effect gebruiken in leadgeneratie

Bij leadgeneratie draait alles om het vastleggen van de interesse van potentiële klanten, en ze overtuigen hun contactgegevens achter te laten of verdere acties te ondernemen. Het Von Restorff-principe speelt een belangrijke rol in het succes van je campagne. De belangrijkste punten om op te letten zijn:

Opvallende CTA-knoppen
Gebruik in je landingspagina’s en website opvallende call-to-action (CTA) knoppen die visueel afwijken van de rest van de pagina. Maak ze groter, gebruik contrasterende kleuren en duidelijke tekst om ervoor te zorgen dat bezoekers niet om deze knoppen heen kunnen.

Krachtige headlines
De titel van je leadgeneratieaanbod, zoals een whitepaper of e-book, moet onmiddellijk de aandacht trekken. Gebruik pakkende koppen die de voordelen benadrukken en ervoor zorgen dat bezoekers verder willen lezen.

Visuele elementen
In leadgeneratieformulieren kun je bijvoorbeeld iconen of grafische illustraties gebruiken. Hiermee vestig je de aandacht op de voordelen van het invullen van het formulier. Deze visuele triggers helpen potentiële leads om de waarde van het aanbod beter te begrijpen.

Herhaling met variatie
Maak gebruik van herhaling met variatie in je marketingcampagne. Herhaal je belangrijkste boodschap op verschillende kanalen en met verschillende benaderingen, zodat potentiële sporters niet om je aanbod heen kunnen.

Integreer je het Von Restorff-effect in je strategie voor leadgeneratie? Dan kun je de conversiepercentages verhogen en duidelijk meer waardevolle leads aantrekken. Deze aanpak helpt je om jouw sportschool te laten opvallen, potentiële klanten te overtuigen en onder de streep meer succes te behalen. In de volgende secties gaan we dieper in op de praktische toepassingen van het Von Restorff-effect in leadgeneratie.

Behoefte aan een sterke partner? Boks!

Ervaar je uitdagingen bij het effectief bereiken van je doelgroep in de dynamische wereld van sportschool marketing? Onze experts zijn er om je te begeleiden en deze uitdagingen samen te overwinnen. Sportschool marketing is een cruciale succesfactor voor je sportschool, en het vereist een uitgekiende strategie en specifieke kennis om op te vallen in deze competitieve markt. Ons Leadit team staat als in de startblokken om jouw ideale fitnessprogramma voor je leads voor elkaar te boksen!

Nu flitsend starten met klanten scoren?
Neem contact op met Ian
Personal lead coach Ian